آموزش آردینو (قسمت ۴) LCD کاراکتری

 آموزش راه اندازی LCD کارکتری

شما در این درس نحوه سیم بندی و راه اندازی ال سی دی کاراکتری با آردینو را یاد خواهید گرفت.

این نمایشگر از دو ردیف ۱۶ کاراکتری با یک نور بک لایت تشکیل شده است.

وسایل لازم:

۱-هر برد آردینو در دسترس (در اینجا آردینو UNO)

۲-نمایشگر کاراکتری ۲*۱۶

۳-بردبرد

۴-جمپر وایر یا سیم برای بردبرد

۵-یک پتانسومتر ۱۰ کیلو اهم

۶-یک مقاومت ۲۲۰ اهم یا ۳۳۰ اهم یا ۴۷۰ اهم

نحوه سیم بندی:

ال سی های کاراکتری  ۱۶x2 دارای ۱۶ پایه می باشد که دو پایه جهت تغذیه دو پایه جهت led بک لایت یک پایه جهت تنظیم کنتراست یا میزان سیاهی نوشته ها سه پایه جهت ارسال دستورات و هفت پایه جهت ارسال دیتا

پایه های LCD را طبق راهنمای زیر به آردینو وصل نمایید همچنین این نمایشگر را بصورت ۴ بیتی راه اندازی خواهیم نمود و بدین ترتیب از پایه های D0 تا D3 استفاده نخواهیم کرد.همچنین پایه ۵ ال سی دی جهت انتخاب حالت خواندن و نوشتن استفاده می شود و وقتی به VCC وصل حالت خواندن از ال سی دی و اگر به GND وصل شود حالت نوشتن انتخاب میشود و چون فقط ما در حالت نوشتن استفاده خواهیم کرد این پایه به GND وصل خواهد شد.

پایه ۱ ال سی دی(پایه منفی تغذیه ال سی دی یا VSS) به GND

پایه ۲ (پایه مثبت تغذیه ال سی دی یا VDD) به VCC یا ۵ ولت

پایه ۳ ال سی دی (پایه تنظیم کنتراست یا VE) به پایه وسط پتانسیو متر (جهت تنظیم میزان پر رنگ و کم رنگی نمایشگر)

پایه ۴ ال سی دی(پایه RS) به پایه ۱۱ آردینو

پایه ۵ ال سی دی (پایه RW) به GND

پایه ۶ ال سی دی(پایه EN) به پایه ۱۲ آردینو

پایه ۷ و ۸ و ۹ و ۱۰ بلااستفاده

پایه ۱۱ ال سی دی(پایه D4) به پایه ۲ آردینو

پایه ۱۲ ال سی دی(پایه D5) به پایه ۳ آردینو

پایه ۱۳ ال سی دی(پایه D6) به پایه ۴ آردینو

پایه ۱۴ ال سی دی(پایه D7) به پایه ۵ آردینو

پایه ۱۵ ال سی دی(پایه + بک لایت) با یک مقاومت به VCC (بک لایت ال سی دی ۳٫۳ ولت می باشد ولی ولتاژ آردینو ۵ ولت هست و به همین علت از مقاومت استفاده میشود)

پایه ۱۶ ال سی دی(پایه – بک لایت) به GND

 

کد نویسی:

با توجه به اینکه در آردینو کتابخانه و منابع زیادی جهت راه اندازی اولیه سخت افزار وجود دارد ما نیز از کتابخانه های پیش ساخته استفاده خواهیم کرد و نیاز به نوشتن درایور جهت راه اندازی سخت افزار نداریم .

در اینجا ما از کتابخانه adafruit استفاده خواهیم کرد برای نصب این کتابخانه به نرم افزار اردینو خود به روش زیر عمل کنید:

از منوی sketch گزینه include library و سپس Manage labraries را انتخاب کنید.

سپس در قسمت جست و جوی صفحه باز شده نام کتابخانه مورد نیاز را وارد کنید در اینجا liquidCrystal را وارد کنید(باید به اینترنت متصل باشید) سپس لیست کتابخانه های موجود را برایتان نمایش خواهد داد شما کتابخانه نوشته شده توسط Arduino را نصب کنید

طبق آموزش های قبلی یک پروژه جدید ایجاد نموده و کد های زیر را وارد نمایید:

در خط دوم فایل درایور یا کتباخانه یا راه انداز ال سی دی را وارد نمودیم.

در خط پنجم پایه های ال سی دی را طبق سیم بندی که انجام نموده بودیم برای نرمافزار نیز تعریف نمودیم.

با دستور begin و با وارد کردن سطر و ستون ال سی دی نمایشگر را راه اندازی نمودیم. که در اینجا نمایشگر ما ۱۶ ستون دو ردیفه میباشد.

در سطر بعدی با دستور print نوشته خود را روی نمایشگر نمایش میدهیم.

۹۶/۰۷/۱۵ این نوشته در حال تکمیل است توضیحات بیشتر اضافه خواهد شد…

 

2 دیدگاه در “آموزش آردینو (قسمت ۴) LCD کاراکتری

  1. مشکل در نمایش کاراکترها
    سلام
    من lcd 16X2 را به آردوینو وصل کردم و در برنامه از یک رله استفاده کردم که رله یک کنتاکتور را روشن و خاموش میکند تا موقعی که به کنتاکتور کنتاکت رله را وصل نکرده ام تمام برنامه بصورت صحیح عمل میکند ولی به محض اینکه رله را به کنتاکتور وصل میکنم و رله را فعال میکنم تمام صفحه lcd بهم میریزد و قابل خواندن نیست ولی برد کاملا صحیح کار میکند ولی lcd بهم ریخته میشود
    اگر امکان داره راهنمایی کنید
    یا تشکر

    1. احتمالا به خاطر نویز کنتاکتور هست که روی مدارتون تاثیر میزاره
      کنتاکتور را کمی دورتر از مدارتون قرار بدین آیا برای مدار رله از دیود استفاده کردین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *