آموزش AVR با کد ویژن بخش 2

در این قسمت از سری آموزش های avr به بررسی مختصری در مورد محیط برنامه و نحوه برنامه نویسی در کدویژن می پردازیم در عکس زیر میتوانید قسمت های مهم کامپایلر کدویژن را مشاهده کنید (برای بزرگ نمایی کلیک کنید)

محیط کد نویسی کدویژن
محیط کد نویسی کدویژن

برای ایجاد یک پروژه مراحل زیر را دنبال کنید:

File   >> New  >> Project(ok)  >> No

در پنجره نمایان شده نامی برای پروژه انتخاب کرده و در جای مناسبی ذخیره نمایید بعد از ذخیره پنجره جدیدی نمایان می شود تب C Compiler سپس تب Code Generation را انتخاب کنید در صفحه ضاهر شده میکروی مورد نظر(Atmega32) را از قسمت Chip انتخاب کنید و قسمت Clock را با مقدار 1 مقدار دهی کنید و بر روی OK کلیک کنید بعد از مراحل بالا پروژه جدید ایجاد شده و نیازمند فایل سورس یا کد نوشته شما می باشد که باید به پروژه اضافه کنید برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

 File   >> New  >> Source (ok)

بعد از ایجاد فایل سورس دوباره از منوی فایل گزینه Save As را زده و در همان محلی که پروژه را ذخیره کرده اید ذخیره نماید سپس از منوی Project   گزینه Project Configure گزینه ADD را زده و فایل سورس را انتخاب کرده و به پروژه اضافه نمایید.

تمام مراحل بالا را می توانید به صورت فیلم از اینجا دانلود کرده (لینک کمکی)( با کیفیت بالا حجم 3.7 مگابایت) یا از ویدئو پلیر زیر مشاهده نمایید:

مختصری در مورد نحوه برنامه نویسی در محیط کدویژن:

همان طور که میدانید کامپایلر کد ویژن از زبان C پشتیبانی میکند و یک برنامه C حداقل از یک تابع ()main تشکیل شده است و زمانی که برنامه اجرا می شود ابتدا تابع main فراخوانی شده و اجرا می شود و سایر توابع در داخل این تابع فراخوانی می شود.زبان C نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساس است و باید در این مورد دقت زیادی داشته باشید، هر دستور در زبان C به سمی کالن (;) ختم می شود و حداکثر طول دستور نباید بیش از 255 کارکتر باشد.همچنین برای اضافه کردن توضیحات به برنامه می توان توضیحات را بین */ , /* جای داد یا بعد از علامت // اضافه کرد

ساختار هر زبان C بصورت زیر است :

تعاریف و تعریف متغیر های سراسری

تابع اصلی main{

تعریف متغیر های داخل تابع اصلی

دستورات داخل تابع

}

تعریف توابع جدید

Defination

main(){

local Variables;

statements;

}

Function_1( parameter)

{

local Variables;

Statements;

}

متغییر ها

متغییر ها بیشتر برای عملیات حسابی و منطقی تعریف می شوند و نام های برای محل هایی از حافظه هستند نام متغییر ترکیبی است از ارقام و حروف و کارکتر(_) و نقطه می باشد و نام متغییر نباید از 31 کارکتر بیشتر باشد.برای تعریف هر متغییر باید نوع آن را مشخص کرد که در کدویژن 13 نوع متغییر وجود دارد که بصورت زیر است

محدوده                                سایز(بیت)                             نوع
Bit                              1                                   0 , 1
char                            8                                  -128 to 127
unsigned char               8                                  0 to 255
signed char                  8                                  -128 to 127
int                               16                                -32768 to 32767
short int                      16                                 -32768 to 32767
unsigned int                 16                                0 to 65535
signed int                    16                                -32768 to 32767
long int                       32                                -2147483648 to 2147483647
unsigned long int          32                                0 to 4294967295
signed long int              32                                -2147483648 to 2147483647
float                            32                                ±1.175e-38 to ±3.402e38
double                         32                                ±1.175e-38 to ±3.402e38

نحوه تعریف متغییر : اول نوع متغییر سپس نام آن را می نویسیم مانند زیر

int   a;
int   d , n ,  c;
int   ali;
float  m;

همچنین می توان در هنگام تعریف متغییر مقدار آن را نیز با دستور انتساب (=) تعیین کرد:

int   a=5;
char    s=”A”;

عملگر های حسابی

عملگر

نام

فرم

+

جمع

A+b

تفریق

A-b

*

ضرب

A*b

/

تقسیم

A/b

%

باقیمانده تقسیم

A%b

عملگر های منطقی

عملگر

نام

فرم

~

مکمل 1

~(0x0f)

!

NOT منطقی

!a

+

جمع منطقی

a=+b

منهای منطقی

A=-b

++

افزایش یک واحدی

a++

کاهش یک واحدی

a–

&

آدرس

A= &b

*

محتوای آدرس

A= *b

Sizef()

اندازه عملوند

Sizef(int)

21 دیدگاه در “آموزش AVR با کد ویژن بخش 2

  1. سلام
    من همين يرنامه رو اجرا ميكنم ولي در قسمت آخر موقع اد سورس به پروژه اضافه نمي شود.
    ميشه لطفا راهنمايي كنيد.تشكر
    لطفا جواب رو به ايميلم ارسال كنيد.

  2. وقتی میخام برنامه روبه میکرواضافه کنم،کدوم قسمت روباید اضافه کنم؟؟؟؟؟؟آیا باید قسمتی تحت عنوان hexایجادبشه؟؟؟؟اگه میشه جواب رو به ایمیلم بفرستین.

    1. سلام برای پروگرام کردن میکرو شما نیاز به فایل هگز و دستگاه پروگرامر دارین که فایل هگز در هنگام کامپایل کردن برنامه(همان زدن Build All یا ctrl+F9) یه طور خودکار ساخته و در پوشه Exe در محلی که پروژه رو ذخیره کردین موجود است. برای پروگرامر هم یک نقشه برای ساخت در سایت موجود است.
      در ضمن برای تولید کد هگز حتما باید برنامه بدون خطا یا Error باشد

  3. سلام ببخشید من باید یه پروژه انجام بدم توی برنامه نویسیش یکم مشکل دارم کسی میتونه کمکم کنه؟!
    پروژه من lcdو keypad اما باید باید ماژولم استفاده کنم
    کیست مرا یاری کند؟!

  4. سلام
    من با کد ویژن چند وقتی هستی هستش که برنامه مینویسم تو پروتوس کار میکنه
    اما وقتی روی میکرو میریزم جواب نمیده
    خواهش میکنم کمکم کنید .

    1. سلام
      معمولا این چنین موارد زیاد پیش میاد . بدون برنامه نمیشه نظر داد. اتصالات ولتاژ رو چک کنید کریستال داخلی یا خارجی میکرو رو چک کنید

  5. سلام خیلی ممنون میشم جواب بدین،من یه برنامه نوشتم با کد ویژن که برنامه ی ماشین حساب هستش و ب زبون cنوشتم منتها یه تابع ()int mainهم خودم داخل ()whileبرنامه ی کدویژن تعریف کردم و نمیدونم چرا به این تابع ()mainارور میده و میگه باید این تابع رو اول تعریف کنی وقتی هم که تعریفش میکنم syntaxارور میده،میگه اشتباهه درصورتی که برنامم تو ویژوال استودیو نوشتم و کامپایلش که کردم درست اجرا شد، حذفشم که میکنم متغییر های داخلشو بعدش نمیشناسه ،اگه راه حلی دارید میشه بمن بگید ممنون میشم.

  6. کاش پروژه پروژه جلو میرفتید برای مثال می گفتید برای پروژه ال سی دی چه کد هاییی باید نوشت و یا برای قطع و وصل کردن جریان مدار و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *