ادامه آموزش ها

سلام

با عرض پوزش از دیر کرد آپ شدن سایت

دوستانی که منتظر آموزش هستند این هفته آموزش ها بر روی سایت قرار خواهد گرفت منتظر باشید.

همچنین مشکل دانلود برخی فایل ها حل شده و اصلاحاتی در کد های بخش سوم انجام شده .

به قسمت سوم آموزش ها مطالبی اضافه شد لطفا بخش های پایانی قسمت سوم را دوباره مطالعه فرمایید.

 

بیشتر بخوانید
آموزش AVR با کدویژن قسمت 3 (پورت های IO) (اصلاح شد)

در این قسمت از سری آموزش های avr به بررسی و نحوه استفاده از پایه های میکرو کنترلر به عنوان ورودی و خروجی می پردازیم

در کامپایلر کدویژن از سه رجیستر برای دسترسی به پورت ها استفاده خواهیم کرد با استفاده از این 3 رجیستر خواهیم توانست پورت  را بصورت ورودی و خروجی و همچنین خواندن وضعیت پایه و روشن و خاموش کردن آن را انجام دهیم

رجیستر اول DDRx:از این رجیستر بعنوان تعریف پایه دلخواه بعنوان ورودی و خروجی استفاده میکنیم در این رجیستر عدد 0 برای ورودی کردن و عدد 1 برای خروجی کردن یک پایه استفاده میشود

بطور مثال میکروی مگا32 چهار پورت با نام های A,B,C,D دارد که برای ورودی خروجی کردن آن به ترتیب زیر عمل میکنیم:

DDRA=0B00000000;

در مثال بالا تمام پایه های پورت A بصورت ورودی تعریف شده اند چون پورت A هشت پایه دارد و هر هشت پایه با عدد 0 مقداردهی شده اند و عدد صفر برای ورودی کردن به کار میرود همچنین کد 0B فقط نوع عدد (باینری) را مشخص میکند و ربطی به خروجی ورودی ندارد و بجای 0B میتوانید از 0x استفاده کرد که در این حالت باید عدد را به هگزادسیمال تبدیلکرد  به مثال های زیر توجه کنید:

بیشتر بخوانید

آموزش AVR با کد ویژن بخش 2

در این قسمت از سری آموزش های avr به بررسی مختصری در مورد محیط برنامه و نحوه برنامه نویسی در کدویژن می پردازیم در عکس زیر میتوانید قسمت های مهم کامپایلر کدویژن را مشاهده کنید (برای بزرگ نمایی کلیک کنید)

محیط کد نویسی کدویژن
محیط کد نویسی کدویژن

برای ایجاد یک پروژه مراحل زیر را دنبال کنید:

File   >> New  >> Project(ok)  >> No

در پنجره نمایان شده نامی برای پروژه انتخاب کرده و در جای مناسبی ذخیره نمایید بعد از ذخیره پنجره جدیدی نمایان می شود تب C Compiler سپس تب Code Generation را انتخاب کنید در صفحه ضاهر شده میکروی مورد نظر(Atmega32) را از قسمت Chip انتخاب کنید و قسمت Clock را با مقدار 1 مقدار دهی کنید و بر روی OK کلیک کنید بعد از مراحل بالا پروژه جدید ایجاد شده و نیازمند فایل سورس یا کد نوشته شما می باشد که باید به پروژه اضافه کنید برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

 File   >> New  >> Source (ok)

بعد از ایجاد فایل سورس دوباره از منوی فایل گزینه Save As را زده و در همان محلی که پروژه را ذخیره کرده اید ذخیره نماید سپس از منوی Project   گزینه Project Configure گزینه ADD را زده و فایل سورس را انتخاب کرده و به پروژه اضافه نمایید.

تمام مراحل بالا را می توانید به صورت فیلم از اینجا دانلود کرده (لینک کمکی)( با کیفیت بالا حجم 3.7 مگابایت) یا از ویدئو پلیر زیر مشاهده نمایید:

[jwplayer mediaid=”98″]

مختصری در مورد نحوه برنامه نویسی در محیط کدویژن:

همان طور که میدانید کامپایلر کد ویژن از زبان C پشتیبانی میکند و یک برنامه C حداقل از یک تابع ()main تشکیل شده است و زمانی که برنامه اجرا می شود ابتدا تابع main فراخوانی شده و اجرا می شود و سایر توابع در داخل این تابع فراخوانی می شود.زبان C نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساس است و باید در این مورد دقت زیادی داشته باشید، هر دستور در زبان C به سمی کالن (;) ختم می شود و حداکثر طول دستور نباید بیش از 255 کارکتر باشد.همچنین برای اضافه کردن توضیحات به برنامه می توان توضیحات را بین */ , /* جای داد یا بعد از علامت // اضافه کرد

ساختار هر زبان C بصورت زیر است :

تعاریف و تعریف متغیر های سراسری

تابع اصلی main{

تعریف متغیر های داخل تابع اصلی

دستورات داخل تابع

}

تعریف توابع جدید

Defination

main(){

local Variables;

statements;

}

Function_1( parameter)

{

local Variables;

Statements;

}

متغییر ها

متغییر ها بیشتر برای عملیات حسابی و منطقی تعریف می شوند و نام های برای محل هایی از حافظه هستند نام متغییر ترکیبی است از ارقام و حروف و کارکتر(_) و نقطه می باشد و نام متغییر نباید از 31 کارکتر بیشتر باشد.برای تعریف هر متغییر باید نوع آن را مشخص کرد که در کدویژن 13 نوع متغییر وجود دارد که بصورت زیر است

محدوده                                سایز(بیت)                             نوع
Bit                              1                                   0 , 1
char                            8                                  -128 to 127
unsigned char               8                                  0 to 255
signed char                  8                                  -128 to 127
int                               16                                -32768 to 32767
short int                      16                                 -32768 to 32767
unsigned int                 16                                0 to 65535
signed int                    16                                -32768 to 32767
long int                       32                                -2147483648 to 2147483647
unsigned long int          32                                0 to 4294967295
signed long int              32                                -2147483648 to 2147483647
float                            32                                ±1.175e-38 to ±3.402e38
double                         32                                ±1.175e-38 to ±3.402e38

نحوه تعریف متغییر : اول نوع متغییر سپس نام آن را می نویسیم مانند زیر

int   a;
int   d , n ,  c;
int   ali;
float  m;

همچنین می توان در هنگام تعریف متغییر مقدار آن را نیز با دستور انتساب (=) تعیین کرد:

int   a=5;
char    s=”A”;

عملگر های حسابی

عملگر

نام

فرم

+

جمع

A+b

تفریق

A-b

*

ضرب

A*b

/

تقسیم

A/b

%

باقیمانده تقسیم

A%b

عملگر های منطقی

عملگر

نام

فرم

~

مکمل 1

~(0x0f)

!

NOT منطقی

!a

+

جمع منطقی

a=+b

منهای منطقی

A=-b

++

افزایش یک واحدی

a++

کاهش یک واحدی

a–

&

آدرس

A= &b

*

محتوای آدرس

A= *b

Sizef()

اندازه عملوند

Sizef(int)

بیشتر بخوانید
آموزش آسان AVR با کدویژن قسمت 1

بنام خدا

آموزش AVR با کدویژن
آموزش AVR با کدویژن

در این سری از آموزش ها قصد داریم به آموزش سریع و آسان میکروکنترلر های AVR با کامپایلر قدرتمند کدویژن بپردازیم همان طور که می دانید این کامپایلر از زبان C پشتیبانی میکند و اگر با زبان C آشنایی داشته باشد مشکل چندانی با این کامپایلر نخواهید داشت ولی اگر با زبان C آشنایی نداشته باشید باز هم مشکلی در یاد گیری این آموزش ها نخواهید داشت.کاربران هدف این آموزش  کسانی هستند که جدیدا وارد دنیای AVR شده اند و یا قبلا در کامپایلر های دیگری مانند بسکام کار کرده اند.

بیشتر بخوانید