آموزش آردینو (قسمت ۴) LCD کاراکتری

 آموزش راه اندازی LCD کارکتری

شما در این درس نحوه سیم بندی و راه اندازی ال سی دی کاراکتری با آردینو را یاد خواهید گرفت.

این نمایشگر از دو ردیف ۱۶ کاراکتری با یک نور بک لایت تشکیل شده است.

وسایل لازم:

۱-هر برد آردینو در دسترس (در اینجا آردینو UNO)

۲-نمایشگر کاراکتری ۲*۱۶

۳-بردبرد

۴-جمپر وایر یا سیم برای بردبرد

۵-یک پتانسومتر ۱۰ کیلو اهم

۶-یک مقاومت ۲۲۰ اهم یا ۳۳۰ اهم یا ۴۷۰ اهم

نحوه سیم بندی:

ال سی های کاراکتری  ۱۶x2 دارای ۱۶ پایه می باشد که دو پایه جهت تغذیه دو پایه جهت led بک لایت یک پایه جهت تنظیم کنتراست یا میزان سیاهی نوشته ها سه پایه جهت ارسال دستورات و هفت پایه جهت ارسال دیتا

پایه های LCD را طبق راهنمای زیر به آردینو وصل نمایید همچنین این نمایشگر را بصورت ۴ بیتی راه اندازی خواهیم نمود و بدین ترتیب از پایه های D0 تا D3 استفاده نخواهیم کرد.همچنین پایه ۵ ال سی دی جهت انتخاب حالت خواندن و نوشتن استفاده می شود و وقتی به VCC وصل حالت خواندن از ال سی دی و اگر به GND وصل شود حالت نوشتن انتخاب میشود و چون فقط ما در حالت نوشتن استفاده خواهیم کرد این پایه به GND وصل خواهد شد.

پایه ۱ ال سی دی(پایه منفی تغذیه ال سی دی یا VSS) به GND

پایه ۲ (پایه مثبت تغذیه ال سی دی یا VDD) به VCC یا ۵ ولت

پایه ۳ ال سی دی (پایه تنظیم کنتراست یا VE) به پایه وسط پتانسیو متر (جهت تنظیم میزان پر رنگ و کم رنگی نمایشگر)

پایه ۴ ال سی دی(پایه RS) به پایه ۱۱ آردینو

پایه ۵ ال سی دی (پایه RW) به GND

پایه ۶ ال سی دی(پایه EN) به پایه ۱۲ آردینو

پایه ۷ و ۸ و ۹ و ۱۰ بلااستفاده

پایه ۱۱ ال سی دی(پایه D4) به پایه ۲ آردینو

پایه ۱۲ ال سی دی(پایه D5) به پایه ۳ آردینو

پایه ۱۳ ال سی دی(پایه D6) به پایه ۴ آردینو

پایه ۱۴ ال سی دی(پایه D7) به پایه ۵ آردینو

پایه ۱۵ ال سی دی(پایه + بک لایت) با یک مقاومت به VCC (بک لایت ال سی دی ۳٫۳ ولت می باشد ولی ولتاژ آردینو ۵ ولت هست و به همین علت از مقاومت استفاده میشود)

پایه ۱۶ ال سی دی(پایه – بک لایت) به GND

 

کد نویسی:

با توجه به اینکه در آردینو کتابخانه و منابع زیادی جهت راه اندازی اولیه سخت افزار وجود دارد ما نیز از کتابخانه های پیش ساخته استفاده خواهیم کرد و نیاز به نوشتن درایور جهت راه اندازی سخت افزار نداریم .

در اینجا ما از کتابخانه adafruit استفاده خواهیم کرد برای نصب این کتابخانه به نرم افزار اردینو خود به روش زیر عمل کنید:

از منوی sketch گزینه include library و سپس Manage labraries را انتخاب کنید.

سپس در قسمت جست و جوی صفحه باز شده نام کتابخانه مورد نیاز را وارد کنید در اینجا liquidCrystal را وارد کنید(باید به اینترنت متصل باشید) سپس لیست کتابخانه های موجود را برایتان نمایش خواهد داد شما کتابخانه نوشته شده توسط Arduino را نصب کنید

طبق آموزش های قبلی یک پروژه جدید ایجاد نموده و کد های زیر را وارد نمایید:

در خط دوم فایل درایور یا کتباخانه یا راه انداز ال سی دی را وارد نمودیم.

در خط پنجم پایه های ال سی دی را طبق سیم بندی که انجام نموده بودیم برای نرمافزار نیز تعریف نمودیم.

با دستور begin و با وارد کردن سطر و ستون ال سی دی نمایشگر را راه اندازی نمودیم. که در اینجا نمایشگر ما ۱۶ ستون دو ردیفه میباشد.

در سطر بعدی با دستور print نوشته خود را روی نمایشگر نمایش میدهیم.

۹۶/۰۷/۱۵ این نوشته در حال تکمیل است توضیحات بیشتر اضافه خواهد شد…

 

بیشتر بخوانید
آموزش آردینو (قسمت ۳)

در این قسمت از آموزش آردینو به نحوه کار با مبدل آنالوگ به دیجیتال و همچنین دیجیتال به آنالوگ  خواهیم پرداخت بدین صورت که خروجی یک ولوم را خوانده و با توجه به آن نور LED را کم و زیاد خواهیم کرد.

همان طور که میدانید آردینو مبدل دیجیتال به آنالوگ ندارد ولی می توان این حالت را با PWM شبیه سازی کرد.

برای شروع مداری مانند شکل زیر ایجاد کنید که شامل یک عدد LED یک عدد مقاومت ۳۳۰ اهم یا ۴۷۰ اهم و یک عدد ولوم یا پنانسیومتر که مقدار ولوم مهم نیست و هر ولوم در دسترس می توان استفاده کرد من از یک ولوم ۱۰ کیلو استفاده کرده ام

بیشتر بخوانید
اولین برنامه با آردینو (قسمت ۲)

نحوه برنامه نویسی با آردینو قسمت دوم

این آموزش ها برای تمامی گروه ها تهیه شده و اگر شما قبلا هیچ آشنایی با آردینو یا حتی میکرو کنترلر نداشته باشید می توانید این آموزش ها را دنبال کنید همچنین این آموزش ها برای کسانی که از سایر کامپایلر ها استفاده می کرده اند نیز مفید خواهد بود.

در این آموزش کوتاه به نحوه ایجاد پروژه و نحوه نوشتن برنامه و در آخر به نحوه نوشتن یک برنامه کوتاه برای خاموش و روشن نمودن یک LED خواهیم پرداخت.

یک برنامه آردینو از دو قسمت اصلی یا دو تابع اصلی تشکیل میشه تابع اول ()setup هست و تابع دوم ()loop هست که تقریبا شبیه کدویژن هست تابع main و حلقه while با این تفاوت که در کدویژن حلقه while درون تابع main نوشته میشد ولی در آردینو تابع loop که یک حلقه هست خارج از تابع setup نوشته میشه.

بیشتر بخوانید
آغاز آموزش ها با آردینو (قسمت اول)

سلام

بعد از وقفه حدودا ۱۴ ماهه از آخرین آموزش ها امروز یعنی ۱ خرداد ۱۳۹۶ تصمیم گرفتم ادامه آموزش ها رو با آردینو ادامه بدم .

بیشتر بخوانید
ال سی دی گرافیکی بخش سوم قسمت ۱۴ (فارسی نویسی)

در این قسمت از آموزش به نحوه فارسی نویسی مستقیم در ال سی دی گرافیکی خواهیم پرداخت در قسمت های قبل به نوحه راه اندازی و نمایش متن و متغیر و همچنین نمایش عکس پرداخته شد برای مشاهده آموزش های قبلی روی لینک مقابل کلیک کنید(راه اندازی و نمایش متن و متغیر  –  آموزش نمایش عکس)

در این پروژه از دو کتابخانه نوشته شده توسط آقای نوربخش راد بنام ghaphic,h و font.h استفاده خواهیم کرد این کتابخانه با توابع جدید و استاندارد کد ویژن هماهنگی داشته و براحتی و بصورت مستقیم میتوانید بر روی LCD فارسی بنویسید

برای شروع مانند آموزش های قبلی یک پروژه ایجاد کرده و فایل های مربوط به نمایشگر گرافیکی را وارد کنید سپس دو فایل ghaphic و font را دانلود کرده و به پوشه برنامه کپی کرده و به برنامه اضافه کنید این فایل ها در انتهای آموزش جهت دانلود موجود هستند.

بیشتر بخوانید